Silver Medal for Canadian Show Jumping Team

The Canadian Show Jumping Team won the Olympic Silver Medal. From left to right: Mac Cone, Ian Millar, Eric Lamaze and Jill Henselwood.
Aux Jeux olympiques de Hong Kong, l'équipe canadienne de saut d'obstacles a remporté la médaille d'argent. De gauche à droite: Mac Cone, Ian Millar, Éric Lamaze et Jill Henselwood.

Photo by Cealy Tetley, www.tetleyphoto.com
August 18, 2008 – Hong Kong, China – The Canadian Show Jumping Team claimed the Silver Medal on Monday, August 18, at the Olympic Games. Equestrian events are being held at the Sha Tin equestrian venue in Hong Kong, China.

Forty years after it last won a team medal, gold at the 1968 Olympic Games in Mexico City, the Canadian Show Jumping Team once again stood on the podium. Mac Cone of King City, ON, Jill Henselwood of Oxford Mills, ON, Eric Lamaze of Schomberg, ON, and Ian Millar of Perth, ON, completed the Team Final with a total score of 20 faults, as did the United States, to force a jump-off for the Gold Medal.

In the jump-off, all three American riders posted clear rounds while Canada had to count a four fault score from Henselwood, giving the United States the Team Gold and Canada the Team Silver. Norway earned the Team Bronze with a score of 27 faults.

Canada came into the second round of the Team Final on Monday tied for fourth place with 16 faults. Unfortunately, Cone’s horse, Ole, was not fit to compete, meaning that Canada had to count all three scores from Henselwood, Lamaze and Millar. Henselwood, 45, and Special Ed, a 14-year-old Oldenburg gelding owned by Juniper Farms, opened strong for Canada by delivering a clear round.

“He gives an extraordinary amount of effort,” said Henselwood, who is making her Olympic debut. “We had the pressure of a three-man squad and also of wearing the flag, but we also had all the support from our Canadian fans as well.”

Lamaze, 40, was the next Canadian into the stadium and had an uncharacteristic four faults with Hickstead, a 12-year-old Dutch Warmblood stallion owned by Torrey Pines Stables and Ashland Stables. However, Millar kept the Canadian score to a minimum when he delivered a clear round riding In Style, a 13-year-old Holsteiner gelding owned by Susan Grange of Lothlorien Farm. His performance guaranteed a Team Medal for Canada.

“I’ve been riding on the team for 39 years and a lot of good things have happened, but the Olympics have never quite gone my way,” recounted Millar, 61, who is making a record-tying ninth Olympic appearance. “This is remarkable for me. I can’t say enough about our great team and horses, and our chef d’equipe Torchy Millar, and all the people in Canada who are behind us. We had great synergy.”

The top 35 riders in the individual rankings move forward to Thursday’s Individual Final. Lamaze, Millar and Henselwood all made the cut. Lamaze was tied for second place with four faults, Millar was tied for eighth with eight faults and Henselwood was ranked 26th with 19 faults. All riders start from zero in the Individual Final. Following the first round of competition, the top 20 riders move forward to the second round, and any ties are then broken by a jump-off before Individual Medals are awarded.

For more information, including live results, please visit www.fei.org/olympics.

JEUX OLYMPIQUES 2008
Une médaille d’argent pour l’équipe canadienne de saut d’obstacles

Hong Kong, Chine, le 18 août 2008 — L’équipe canadienne de saut d’obstacles s’est mérité la médaille d’argent ce lundi 18 août aux Jeux olympiques. Les épreuves équestres se déroulent à Hong Kong sur le site de Sha Tin.

L’équipe canadienne de saut d’obstacles a réussi à reconquérir le podium exactement quarante années après une médaille d’or remportée aux Jeux olympiques de Mexico en 1968. À l’issue de la finale, l’équipe composée de Mac Cone (King City, Ontario), Jill Henselwood (Oxford Mills, Ontario), Éric Lamaze (Schomberg, Ontario) et Ian Millar (Perth, Ontario) détenait un score de 20 points à égalité avec les États-Unis, ce qui a donné lieu à un barrage pour départager les médaillés d’or et d’argent.

Les trois Américains n’ont cumulé aucun point au barrage tandis que chez les Canadiens le compte s’est alourdi de quatre points en raison d’une erreur d’Henselwood. Les États-Unis ont ainsi été décorés de la médaille d’or, le Canada a mis la main sur l’argent et la Norvège a pris le bronze avec un total de 27 points.

Quatrième ex æquo au moment d’entamer lundi la seconde manche de la finale par équipe, le Canada avait un score de16 points. Malheureusement, le cheval de Mac Cone, Ole, n’était pas apte à concourir, ce qui signifiait que les résultats des trois autres cavaliers, soit Henselwood, Lamaze et Millar, allaient s’additionner. Henselwood et Special Ed, l’Oldenbourg de 14 ans de Juniper Farms, ont commencé en force en signant une prestation sans faille.

« Il a fait un effort extraordinaire, » a dit la cavalière de 45 ans qui faisait ses débuts olympiques. « Le sort d’une équipe réduite à trois membres était entre nos mains, c’était une pression supplémentaire, mais nos partisans canadiens n’ont pas cessé de nous encourager. »

Lamaze, 40 ans, était le prochain Canadien en piste, mais de façon tout à fait inattendue, le Warmblood hollandais de Torrey Pines Stables et Ashland Stables, Hickstead, a encouru quatre points. Toutefois, Millar s’est admirablement tiré d’affaire sur In Style, le Holsteiner de 13 ans de Susan Grange et Lothlorien Farm, conservant le score au plus bas et gratifiant ainsi son pays d’une médaille.

« Cela fait 39 ans que je suis membre de l’équipe. J’ai connu de très bons moments, mais les Jeux olympiques ne m’ont pas vraiment été favorables », raconte le cavalier âgé de 61 ans, dont c’est la neuvième participation olympique – un record qu’il détient à égalité avec un autre athlète. « Ce qui m’arrive maintenant est sublime. Les mots me manquent pour décrire l’atmosphère fantastique de l’équipe et les performances admirables des chevaux. Et que dire de notre merveilleux chef d’équipe Torchy Millar, et de tous les Canadiens qui nous appuient. Quelle excellente synergie! »

Les 35 premiers cavaliers au classement accèderont jeudi à la finale pour les médailles en individuel. C’est le cas de Lamaze, Millar et Henselwood. Lamaze était deuxième ex æquo avec quatre points, Millar était huitième ex æquo avec huit points et Henselwood occupait la 26e position avec 19 points. Dans cette finale en individuel, chaque cavalier prendra le départ de la première manche avec une fiche vierge, et seuls les 20 premiers à l’issue de celle-ci pourront prendre part à la seconde manche. Les égalités seront brisées par un barrage afin de proclamer les gagnants.

Pour obtenir toute l’information olympique et les résultats au jour le jour, visitez le www.fei.org/olympics.